یکی از روش های ایجاد محبت معصومین (علیهم السلام) در کودکان، بیان داستان های ایشان است. 
 

مقدمه

امروزه که کودکانمان خبرهای زیادی در مورد مسائل تلخ می­شنوند، فرصت خوبی است که آن ها را با ارزش های بالاتر و معنوی تری آشنا کنیم.
 
یکی از این ارزش های معنوی که جزو اصول اساسی و مهم تربیتی می ­باشد. آشنا سازی کودکان با ائمه و معصومین (علیهم السلام) است؛ زیرا این امر آثار فراوان روحی و معنوی برای کودک دارد و باعث پرورش روحیه ی ایثار، فداکاری، عزت نفس، کمک به محرومیت و.... می ­شود.
 
آموزش این گونه اصول معمولا از بستر خانواده شروع می­شود، که به دو صورت گفتاری و رفتاری است که در این مقاله به شرح آن می­پردازیم:
 

 روش های گفتاری آشنا سازی کودکان با معصومین

در این روش والدین می­کوشند تا با صحبت کردن به جای عمل و رفتارشان کودکان را با معصومین آشنا کنند که شامل موارد زیر می­باشد:
 
الف- آشنا سازی با نام ها و القاب معصومین
 اولین روش و یا شاید بتوان گفت ساده ترین روش آشنایی با نام ها و القاب معصومین است، زیرا هر یک از این القاب ویژگی خاصی از شخصیت ائمه را نشان می­ دهد و علت مهمی دارد برای مثال: امام علی (علیه السلام) که پیامبر به ایشان لقب «ابوتراب» را داد به این خاطر بود که چون بعد از رسول خدا (صلی علیه و آله و سلم) ایشان صاحب زمین و حجت خدا بر اهل آن است و بقا و نظام زمین به وسیله آن حضرت برقرار می ­شود،[1] وی ابوتراب لقب گرفت.
 
ب- آشنا سازی با فضایل معصومین (علیه السلام)
 سخن گفتن از معجزات، فضایل و اخلاق های برجسته معصومین به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان تاثیر بیشتری دارد و کودکان می توانند به راحتی معصومین را  با این روش الگو و سرمشق خود قرار دهند؛ به طوری که در قرآن آمده است: «رسول خدا برای شما بهترین سرمشق است برای آن کس که به خداوند و روز جزا امیدوار باشد و خدا را بسیار یاد کند.»[2]
 
ج- روش تشویق کردن
 از این روش بیشتر مربیان، معلمان و حتی والدین استفاده می­ کنند که در تمام مسائل تربیتی کاربرد قابل توجهی دارد؛ زیرا انسان در هر دوره سنی نیاز به تایید و تشویق دارد تا ادامه دادن مسیر برایش راحت تر و لذت بخش تر باشد.
 
د- گفتن داستان زندگی معصومین (علیه السلام)
همانطور که می­دانیم کودکان علاقه فراوانی به داستان و قصه دارند، والدین می­توانند با انتخاب داستان های جالب و هیجان انگیز از سیره و زندگی معصومین، علاوه بر دریافت محتوا داستان کودکان را با اهل بیت آشنا کنند.[3]
 
ه- بیان نیازمندی محبت معصومین
والدین باید بکوشند تا به کودکان خود با زبانی ساده و قابل فهم توضیح دهند، که همه ی ما در مواقع نیاز مجذوب کسی یا جایی می­شویم که گره از کار ما بگشاید و ائمه هستند که هر زمان انسان به شدت گرفتار شد به کمک او می ­آیند.

رسول اکرم (صلی علیه و آله و سلم) می ­فرماید:
حب من و حب اهل بیت من در هفت جا که اضطراب آن بسیار زیاد است نافع می باشد: هنگام وفات، در قبر، هنگام برخاستن از قبر، هنگام نامه اعمال، هنگام حساب، هنگام میزان و هنگام صراط.[4]
 

روش های رفتاری آشنا سازی کودکان با معصومین

در این روش والدین می­کوشند تا با عمل و رفتارشان به جای صحبت کردن کودکان را با معصومین آشنا کنند که شامل موارد زیر است:
 
الف- انتخاب نام نیکو
 انتخاب نام نیکو برای فرزندان خود یکی از وظایف مهم والدین می­باشد، به طوری که معصومین نیز بر این موضوع بسیار تاکید داشتند و نام های نیکو برای فرزندانشان انتخاب می­ کردند.
 
نام نیکو باعث سربلندی و عزت کودک می­شود و هنگامی که والدین نام کودک خود را همانند نام یکی از معصومین می­ گذارند و از فضایل آن حضرت برایش سخن می­گویند این احساس افتخار در کودک بیشتر می ­شود.
 
ب- شرکت کودکان در محافل مذهبی
 شرکت کردن کودکان در مجالس و محافلی که با یاد و نام معصومین برپا می ­شود؛ باعث یادگیری غیر مستقیم کودکان خواهد شد؛ که گاهی تاثیری بیشتر از یادگیری مستقیم در زندگی کودک دارد برای مثال: حرفی که سخنران مجلسی می­ زند هزاران بار مهمتر از حرفی است که والدین به او می­زنند.[5]
 
ج- آشنا سازی با نمادها
 والدین می­توانند در اعیاد یا عزاداری ها با بستن پرچم های مناسب یا پوشیدن لباس های خاصی و گره زدن خوشی های زندگی به حیات ائمه به کودکان بفهمانند: ارادت و دوستی ویژه ای نسبت به معصومین دارند، و در کودک خود شوقی ایجاد کنند که مجلسشان ، در ذهن کودک خاطره خوش بر جای بگذارد؛ که این عمل آن ها ناخود آگاه باعث آشنایی کودکان با معصومین می ­شود.
 
د- خواندن آثار معصومین (علیه السلام)
 مطالعه کتاب های فراوانی که در زمینه دینی و مذهبی هستند مانند: قرآن کریم، احادیث، دعا ها و .... نیازهای روحی و معنوی انسان را تامین می­کند، شاید علت این امر را بتوان در تجربیات گذشتگان و علوم پیشینیان جستجو کرد که امری کاملا واضح و غیر قابل انکار می­باشد و همین مسئله موجب تاثیر ناخودآگاه در زندگی کودکانمان می­شود.[6]

پی نوشت:
[1] . بشارت المصطفی، ص 28.
[2] . سوره احزاب، آیه 21.
[3] . سایت اطلاع رسانی حوزه، مجله شمیم یاس، مهر1385، شماره43.
[4] . میزان الحکمه، ج2، ص237.
[5] .  ریحانه بهشتی، سیما میخبر، انتشارات نور الزهرا 1384، ص 243.
[6] . جهاد با نفس، حسین مظاهری، ج1، انتشارات آزادی1363، ص164.